Aktualności
2018-11-12
WYCIECZKA KOŁA TURYSTYCZNEGO IM. KAZIMIERZA NOWAKA DO MUZEUM POWSTAŃCÓW WIELKOPOLSKICH
[ czytaj więcej ]
Szkolny konkurs „Estetyczna klasa”
2018-11-12
SZKOLNE OBCHODY SETNEJ ROCZNICY ODZYSKANIA PRZEZ POLSKĘ NIEPODLEGŁOŚCI
[ czytaj więcej ]
Udział klasy 2B w ogólnopolskim projekcie " A może Polska"
2018-11-09
Wypiek rogali marcińskich
PROJEKT-MY PASJONACI
Aktualności z dnia 2013-05-14
Wycieczka piesza do Wełny i Jaracza

Spotkaliśmy się rano w szkole 25 kwietnia 2013 roku w Kowanówku skąd bezpłatnie zostaliśmy przewiezieni busem do Wełny. Przed wejściem do wsi zobaczyliśmy początek Rezerwatu Wełna, rozpoczyna się on na moście w Wełnie a kończy w Jaraczu. Jest to rezerwat który chroni rzadko spotykane gatunki roślin i zwierząt które zamieszkują w rzekach o wartkim nurcie. Wełna na tym odcinku właśnie uznawana jest za rzekę o charakterze podgórskim. Idąc dalej dotarliśmy do wsi gdzie oglądaliśmy pozostałości po olbrzymim dworze oraz zabytkowy drewniany kościół o pięknych polichromiach i wnętrzach. Każdemu uczestnikowi wycieczki bardzo spodobał się gigantyczny w porównaniu do współczesnych klucz którym otwarliśmy drzwi do świątyni. Następnie szliśmy wzdłuż rzeki Wełny, aż dotarliśmy na punkt widokowy z którego roztaczał się piękny widok na jeden z licznych meandrów Wełny który w tym miejsc przybiera kształt prawie idealnego okręgu. Tutaj też zrobiliśmy krótki odpoczynek i zjedliśmy śniadanie. Po pewnym czasie dotarliśmy do Muzeum Młynarstwa w Jaraczu. Tutaj dzięki uprzejmości pracowników muzeum zostaliśmy bezpłatnie oprowadzeni po obiekcie. Obejrzeliśmy wnętrze elektrowni wodnej i poznaliśmy jej urządzenia oraz zasady ich działania. Zapoznaliśmy się z urządzeniami dzięki którym powstają wyroby zbożowe takie jak mąka, kasze, i inne produkty. Zobaczyliśmy bardzo ciekawe makiety młynów i oryginalne wyposażenie niezbędne do funkcjonowania młyna. Poszliśmy do Domu Młynarza gdzie aktualnie mieści się ekspozycja przedstawiająca modele różnej wielkości wiatraków które były budowane i eksploatowane na ziemiach polskich. Największe wrażenie na nas zrobił model kilkumetrowego koźlaka w który można było zobaczyć jego budowę wewnętrzną. Ostatnia częścią naszej wizyty w Jaraczu było oglądanie eksponatów na dworze: turbin wodnych, urządzeń oraz zrekonstruowanego oryginalnego wiatraka. Obejrzeliśmy jego wnętrza i zapoznaliśmy się z jego budowa i sposobem działania. Mogliśmy własnoręcznie obrócić wiatrak co okazało się nie tak trudnym zadaniem. Dzięki temu dawniej kiedy używano wiatraków, mogły one być odwracane w kierunku wiejącego wiatru dzięki czemu jego siła była bardzo efektywnie wykorzystywana i wiatrak mógł pracować przez długi czas. Po wizycie w muzeum zobaczyliśmy z mostu urządzenia hydrotechniczne młyna i zaczęliśmy wracać. Szliśmy pieszo przez Rożnowice idąc ciągle wzdłuż pełnej wody i rwącej o tej porze roku rzeki Wełny. Ostatecznie bardzo zadowoleni z wycieczki dotarliśmy do szkoły w Kowanówku, skąd uczestnicy wycieczki autobusami powrócili do domu.