Aktualności
Koncert Bartka Tecława
Absolwenci 2018
2018-06-21
Nasi medaliści XI Ogólnopolskich Letnich Igrzysk Olimpiad Specjalnych, Katowice 2018.
Trzymaj Formę!
2018-06-21
WYCIECZKA DO KATOWIC I OŚWIĘCIMIA
2018-06-17
Podsumowanie projektu "A może Wielkopolska?"
Aktualności z dnia 2014-04-11
SŁOMOWO I ŚNIEŻYCOWY JAR

W Dniu Kobiet, podczas pięknego przedwiośnia, spotkaliśmy się po wcześniejszym umówieniu na stacji kolejowej w Obornikach z naszymi kolegami ze szkoły 102 w Poznaniu, skąd busem pojechaliśmy na wycieczkę. Naszym celem były zabytki i przyroda Ziemi Obornickiej oraz Szlak Mickiewiczowski. W trakcie naszej wycieczki odwiedziliśmy następujące miejscowości Rożnowo, Słomowa, Pacholewo, Łukowo oraz rezerwat przyrody „Śnieżycowy Jar”. Naszym przewodnikiem w trakcie wizyty w Rożnowie i Łukowie był ksiądz Kanonik Jan Stefan. Proboszcz parafii we wcześniej wspomnianych miejscowościach. W Rożnowie obejrzeliśmy miejscowy kościół o pięknych barokowych wnętrzach. Obejrzeliśmy pamiątkowe tablice znajdujące się na ścianach kościoła. Dotyczyły one urodzonego w Rożnowie Mikołaja Skrzetuskiego pochowanego w kościele św. Józefa na poznańskim wzgórzu św. Wojciecha, pierwowzorowi sienkiewiczowskiego Jana Skrzetuskiego z „Ogniem i mieczem”. Następna tablica przedstawiała postać Krzysztofa Bonawentury - Krzyżanowskiego pierwszego gubernatora Alaski i innych amerykańskich stanów. Zapoznaliśmy się również z historią życia brata Adama Mickiewicza, Franciszka, który pochowany jest tuż przy kościele oraz z tablicą poświęconą pomordowanym przez hitlerowców w trakcie II Wojny Światowej w okolicznych lasach. Potem pojechaliśmy do Słomowa oglądać miejscowe zabytki. Obejrzeliśmy klasycystyczny kościół z ciekawymi dębowymi drzwiami i portykiem oraz miejscowy dworek wzorowany na pałacyku Petit Trianon w Wersalu. Otoczony jest on z trzech stron parkiem a fasada skierowana jest na wschód. Obejrzeliśmy kwitnące łanowo o tej porze przebiśniegi. Zobaczyliśmy również pomnik Orła Białego poświęcony bohaterom walczącym o Polskę. Weszliśmy na miejscowy cmentarz zobaczyć grób hrabiego Jana Turno i jego rodziny. Hrabia był właścicielem tego terenu i wsi Objezierze. W dalszej części wycieczki pojechaliśmy do „Śnieżycowego Jaru”, gdzie oglądaliśmy rozpoczynające kwitnienie śnieżyce wiosenne. Są to kwiaty, które występują tylko w kilku miejscach Wielkopolski. Wspomniane stanowisko śnieżycy nie jest stanowiskiem naturalnym. Powstało ono w wyniku działalności człowieka. Po wizycie w rezerwacie dotarliśmy do Łukowa gdzie oglądaliśmy urokliwy zabytek, drewniany kościółek. Oprowadzał nas po nim ponownie ksiądz Kanonik Jan Stefan, który zaprowadził nas również do izby pamięci poświęconej Adamowi Mickiewiczowi. Dowiedzieliśmy się że właśnie w Łukowie wieszcz uczestniczył w ostatniej w swoim życiu wigilii w ojczyźnie. Po pożegnaniu z księdzem powróciliśmy busem do Obornik, skąd z dworca kolejowego nasi goście powrócili pociągiem do Poznania a mieszkańcy miejscowości pieszo powrócili do domów.