Aktualności
2018-01-30
Koncert kolęd 2018
2018-01-26
"Mój Mały Przyjacielu" - owocowo - warzywnie.
2018-01-24
Warsztaty cukiernicze
Aktualności z dnia 2014-11-18
WYCIECZKA DO POZNANIA

Listopad to czas wspomnień o zmarłych, dlatego członkowie Koła Turystycznego im. Kazimierza Nowaka postanowili powspominać ludzi, którzy już odeszli a odegrali w historii Polski ważną rolę. Jednak żeby nie było tylko poważnie, postanowiliśmy na początek pojechać na wystawę klocków „Lego”. Znajdowała się ona w CH Pestka do której dojechaliśmy bardzo szybko z dworca kolejowego nową trasą PST. Zobaczyliśmy tutaj 12 metrowy model Titanica, całe miasteczka, linie kolejowe i dworce, znane budowle np. warszawski Pałac Kultury i Nauki, Wieżę Eiffla, Tadż Mahal, Statuę Wolności, budowle i postaci z bajek i filmów. Wszystko to było zbudowane z klocków „Lego”. Na zwiedzających wystawa zrobiła olbrzymie wrażenie. Po zwiedzeniu wystawy, tematyka naszej wycieczki stała się bardziej poważna. Pojechaliśmy na Wzgórze św. Wojciecha. Mieszczą się tutaj dwa zabytkowe kościoły: kościół klasztorny Karmelitów Bosych pod wezwaniem św. Józefa oraz kościół św. Wojciecha. Pod kościołem św. Wojciecha, znajduje się Krypta Zasłużonych Wielkopolan. Złożone są w niej trumny z ciałami zasłużonych Wielkopolan takich jak: Paweł Edmund Strzelecki – badacz Australii, Józef Wybicki autor słów hymnu Polskiego, serce Henryka Dąbrowskiego, Feliks Nowowiejski - muzyk, twórca melodii roty. Upamiętniono zasłużonych dla kraju: matematyków H. Zygalskiego, M. Rejewskiego i J. Różyckiego który złamali kod niemieckiej maszyny szyfrującej Enigmy. Zwiedziliśmy również położony obok Cmentarz Zasłużonych Wielkopolan. Znajduje się tu wiele zabytkowych grobów z pięknymi rzeźbami. Pochowani są tu mi. generał - Stanisław Taczak, premier - Stanisław Mikołajczyk, prezydenci Poznania. Zobaczyć można replikę pomnika Hipolita Cegielskiego. Po wizycie na wzgórzu św. Wojciecha, przejechaliśmy tramwajem przez miasto na Cmentarz Górczyński. Naszym celem było miejsce ostatniego spoczynku patrona Koła Turystycznego - Kazimierza Nowaka. Został tu pochowany w 1937 roku, niestety jego grób został zlikwidowany. W 2009 roku położono pamiątkowy głaz, który przypomina postać podróżnika. Podczas naszej wizyty oddaliśmy hołd naszemu patronowi, zapaliliśmy znicz oraz postanowiliśmy, że co roku będziemy powracać na Cmentarz Górczyński. O ciągłej popularności Kazimierza Nowaka, świadczy duża ilość zniczy znajdująca się przy jego grobie. Nasza wycieczka dostarczyła nam miłych wspomnień, zmusiła nas również do pewnej zadumy i pozwoliła zapoznać się z ważnymi osobistościami dla Wielkopolski i Polski. Wyjazd był prawdziwą lekcją historii, którą powinien odbyć każdy Wielkopolanin. Dlatego polecamy zwiedzenie wszystkich opisanych wcześniej miejsc.