Aktualności
Koncert Bartka Tecława
Absolwenci 2018
2018-06-21
Nasi medaliści XI Ogólnopolskich Letnich Igrzysk Olimpiad Specjalnych, Katowice 2018.
Trzymaj Formę!
2018-06-21
WYCIECZKA DO KATOWIC I OŚWIĘCIMIA
2018-06-17
Podsumowanie projektu "A może Wielkopolska?"
Aktualności z dnia 2015-04-29
WYCIECZKA DO JURY KRAKOWSKO-CZĘSTOCHOWSKIEJ

Podczas egzaminów gimnazjalnych członkowie Koła Turystycznego im. Kazimierza Nowaka pojechali na czterodniową wycieczkę do północnej części Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Naszą podróż rozpoczęliśmy jak zwykle z Obornikach. Po przesiadce we Wrocławiu jechaliśmy „Pendolino”. Każdy uczestnik wycieczki pierwszy raz w życiu jechał takim pociągiem. Jazda nim to olbrzymia przyjemność i komfort. Naszą podróż skończyliśmy na pięknie odnowionym dworcu w Częstochowie. W czasie naszego pobytu odbyliśmy kilka wycieczek po obszarze Jury Krakowsko - Częstochowskiej. Pierwszego dnia jeździliśmy busem. Obejrzeliśmy jezioro zaporowe Poraj na Warcie i ruiny jednego z największych polskich zamków Ogrodzieniec. Zwiedziliśmy nową atrakcję Ogrodzieńca jaką jest rekonstrukcja średniowiecznego grodu Birów. Byliśmy u źródła Warty znajdującego się w Kromołowie koło Zawiercia, które wypływa spod kaplicy św. Nepomucena. Pojechaliśmy na jeden z najpiękniejszych punktów widokowy Jury - Górę Zborów gdzie znajduje się Jaskinia Głęboka. Zobaczyliśmy zamek w Mirowie oraz niedawno odbudowany zamek w Bobolicach, który jest nową atrakcją regionu. Trzeciego dnia zwiedzaliśmy Częstochowę. Odwiedziliśmy wytwórnię zapałek „Black cat” oraz zapoznaliśmy się z procesem ich produkcji. Byliśmy w Rezerwacie Archeologicznym prezentującym cmentarzysko i eksponaty z czasów kultury łużyckiej. Zobaczyliśmy miniatury budowli sakralnych poświęconych kultowi maryjnemu i replikę rzymskich katakumb. Tego samego dnia pojechaliśmy obejrzeć pięknie położone ruiny zamku w pobliskim Olsztynie. Ze szczytu wzgórza rozpościerają się zapierające dech w piersiach widoki Jury, oraz fantazyjnie ukształtowane wapienne wzgórza obfitujące w skamieniałe amonity. Wieczorem po powrocie do Częstochowy zwiedzaliśmy miasto i poszliśmy do Kaplicy Matki Boskiej Częstochowskiej. Ostatniego dnia naszej wyprawy zwiedzaliśmy Jasną Górę i jej okolice. Zwiedziliśmy Salę Rycerską z pamiątkami po Janie Pawle II, kaplicę z cudownym obrazem oraz Bazylikę. Przeszliśmy po bastionach chroniących w przeszłości kompleks klasztorny przed wrogami. Weszliśmy również na wieżę, której platforma widokowa znajduje się 60 metrów nad ziemią czyli tyle ile liczy obornicki kościół św. Józefa. Roztaczał się z niej wspaniały widok na miasto a w oddali widać było ruiny zamku w Olsztynie. Na koniec wizyty w Częstochowie zwiedziliśmy „Muzeum Rud Żelaza”, w którym w ciekawy sposób pokazano pracę górników. Naszą wycieczkę skończyliśmy na dworcu skąd eleganckim pociągiem powróciliśmy do domu. Podsumowując naszą wyprawę trzeba stwierdzić, że dostarczyła ona wszystkim uczestnikom wielu wrażeń, tym bardziej, że po raz pierwszy w historii naszej organizacji pojechaliśmy na teren wyżynny. Poza tym jeszcze nigdy nie byliśmy tak daleko na południu Polski. Mam nadzieję że w przyszłości tu wrócimy bo zostało jeszcze wiele ciekawych miejsc do poznania i zobaczenia.