Aktualności
2018-01-30
Koncert kolęd 2018
2018-01-26
"Mój Mały Przyjacielu" - owocowo - warzywnie.
2018-01-24
Warsztaty cukiernicze
Aktualności z dnia 2015-11-19
WYCIECZKA KOŁA TURYSTYCZNEGO DO POZNANIA

We wtorek 17 listopada członkowie Koła Turystycznego im. Kazimierza Nowaka uczestniczyli w wycieczce kolejowej do Poznania. Celem wyjazdu było wspominanie zmarłych i poznawanie historii Polski. Dlatego podczas naszej wyprawy zwiedzaliśmy Muzeum Martyrologii Wielkopolan - Fort VII. Na terenie wspomnianego obiektu znajdował się pierwszy na ziemiach polskich obóz koncentracyjny. Mieścił się on w jednym z fortów obronnych tworzących w przeszłości tzw. Festung Posen czyli Twierdzę Poznań. Została ona wybudowana przez Prusaków w XIX wieku. Niemcy po wybuchu II wojny światowej i zajęciu Poznania, Fort VII od razu przeznaczyli na miejsce więzienia i kaźni wielu Wielkopolan. Podczas naszego pobytu obejrzeliśmy film prezentujący historię Wielkopolski podczas wojny. Obejrzeliśmy ciekawą ekspozycję przedstawiającą pamiątki po więźniach obozu. Zobaczyliśmy w jakich warunkach przebywali więźniowie. Na tzw. „Schodach Śmierci” oraz pod „Ścianą Śmierci” zapaliliśmy znicze, które symbolizowały naszą pamięć o zmarłych w tym szczególnym miejscu. Chodząc po terenie fortu mogliśmy jednocześnie zapoznać się z funkcjami obronnymi, tego bardzo ciekawego miejsca. W czasie naszego wyjazdu zobaczyliśmy również Stadion Miejski i byliśmy zobaczyć rodzinny grób niedawno zmarłego Jana Kulczyka, na którym znajdują się piękne rzeźby Igora Mitoraja. Podczas naszej wędrówki po Poznaniu dotarliśmy także na Cmentarz Górczyński. Znajdują się tu groby Powstańców Wielkopolskich w tym pierwszej ofiary Powstania Wielkopolskiego - Franciszka Ratajczak. Jednak głównym celem naszego pobytu na Górczynie był pamiątkowy grób Kazimierza Nowaka, patrona Koła Turystycznego. Podczas naszej wizyty na cmentarzu, uporządkowaliśmy jego grób oraz oczywiście zapaliliśmy dwa znicze. Opowiadaliśmy również historię jego życia. Oglądaliśmy również inne groby, większość z nich była bardzo piękna. O dziwo nasza podróż zatoczyła koło, ponieważ okazało się, że tuż obok grobu Kazimierza Nowaka spoczywali księża więzieni mi. w Forcie VII oraz innych hitlerowskich obozach koncentracyjnych. Na koniec naszej wycieczki tramwajem pojechaliśmy na dworzec kolejowy skąd po smacznym posiłku pociągiem zadowoleni wróciliśmy do Obornik i Rogoźna. Nasza wycieczka dostarczyła jej uczestnikom sporą dawkę wiedzy o naszej, niekiedy bardzo smutnej historii. Jednocześnie pozwoliła lepiej poznać Poznań oraz pożytecznie i ciekawie spędzić czas.